2021. március 31., szerda

5.o matematika Koordináta rendszer ismétlés 04.07

 Kérem az alábbi feladatok elvégzéséről a poszt alá csatoljátok a képernyőképeket!A számonkérés megvár majd Benneteket..most gyakorolni fogunk. lehetőleg kevés új ismerettel. Ha mégis próblémád lenne, vagy nem érthető valami, kérlek jelezz felém!

https://wordwall.net/hu/resource/3242599/matek/koordináta-rendszer

https://wordwall.net/hu/resource/9404059/matek/koordináta-rendszer-diagram

Ha ki tudod nyomtatni akkor a lapon, ha nem , akkor a következő dia koordinátáit ábrázold kérlek a füzetbe!






2021. március 30., kedd

6.o matematika Gyakorlás 04.14.

 

A következő 4 diát figyelmesen olvassátok el, és kerüljön bele a füzetbe:







Egy kis segítő magyarázat hozzá/ezt nem kell leírni/:

A százalékszámításnál háromféle értéket kereshetünk. Nagyon fontos, hogy mindig figyelmesen olvassátok el a szöveget. Az első, ahogy a dián is látod, amikor keressük, hogy pl 300-nak mennyi a 15%-a? A 300 az alap, a száz százalék amiből kiindulunk. Ha elosztjuk 100-zal az alapot megkapjuk az 1% értékét. Ha az 1% értékét tudjuk , akkor onnan bármilyen százalékot meg tudunk állapítani.

A második eset, amikor nem tudom hogy mennyi a 100%..Keressük az alapot. Ilyenkor is lehet következtetéssel. Ha az 5% pl 20. Akkor tudom, hogy ahhoz, hogy megkapjam az 1%-ot el kell osztanom 5-tel.

20:5=4 Ha valaminek az 1% = 4 akkor a 100% =400.

És a harmadik lehetőség: Hány százaléka 25 az 500-nak?

Az 500 az alap a 100%. Ha a 100%=500 akkor az 1% =5  A 25 ben pedig az öt , 5-ször van meg ezért a 25 az 500-nak 5%-a.


Ennek a 3 feladatnak az elvégzését kérem szépen még a füzetbe!

1. Szezonvégi kiárusítás alkalmával egy 24 000 Ft-os telefon árát 20%-kal csökkentették. Mennyiért lehet megkapni most?

 Segítség:

Mit kell kiszámolni? 100% = 24 000Ft  az 1%= 24 000:100=  valamennyi... a 20% megkaphatod, hisz az az 1% húszszorosa... ennyivel került kevesebbe a telefon..tehát a 24 000ből ki kell vonni a 20% értékét!



2. Andris a százalékszámítás-dolgozatra készül. Megoldotta a feladatgyűjtemény összes idevágó példáját. A végeredmények ellenőrzésekor megállapította, hogy a feladatok 80%-át, szám szerint 32 darabot helyesen oldott meg. Hány feladatot oldott meg András?

 Segítség:

80% = 32

1% = 32:80=

100 = ?

Vagy azt is mondhatom a 80% = 32 akkor a 10% = 4 ha a 10%= 4 akkor a 100% = 40 .


3. Egy 50 000 Ft-os termék árát kedden 20%-kal megemelték. Csütörtökön újabb árváltozás történt: 20%-os leárazás. Számítsuk ki a termék pénteki árát! Számítsuk ki a pénteki árat akkor is, ha a két 20%-os árváltozás fordított sorrendű, először történik a leárazás, azután az emelés!

 Segítség:

Elöször számoljuk ki a 50 000Ft 20%-át. 100% = 50 000, 1% = .............20% = ................

Ha kiszámoltuk a 20%-át ezt adjuk hozzá az 50 000 Ft-hoz. Amikor újabb árváltozás történt már nem az 50 000Ft a 100%, hanem a 20%-kal megemelt összeg....






Aki jobban bele szeretné ásni magát a százalékszámítás rejtelmeibe:

http://www.szazalekszamitas.hu/tipusfeladatok/felepitese

 







6.o matematika Hány százalék? 04.12

 Az alábbi lecke a Tk 106.-107. oldalán található.

Az okostankönvben itt:

https://www.nkp.hu/tankonyv/matematika_6/lecke_03_008

A minta példákat nézzétek át kérlek. Nem kell leírni csak tényleg rágjátok át, értelmezzük.

 Az első :



A második:

Nézzük a feladatokat! Ezt írjátok is le a füzetbe!

Hányszorosa illetve hány százaléka a 24 a 48nak? Fele, 50%-a. Úgyanaz a kéát szám van a 2.a feladatban is..de más a szövegkörnyezet..az ilyenekre nagyon figyelj! Hányszorosa illetve hány százaléka a 24-nek a 48. Most a kiindulási alap a 24 ahhoz viszonyítjuk a 48-at, ami a duplája vagy 200%-a. Próbáld meg önállóan a feladatokat!
.....csak a legvégén ellenőrizd! 












2021. március 29., hétfő

6.o matematika 04.07

Egy kis ismétlés: olvassátok át! Ha nem emlékeztél a füzetbe jegyzeteld le kérlek!: 




A bejegyzés végén összefoglalom mit is írj pontosan a füzetbe! Délben jövök az öt névvel, akitől kérem szépen majd a fotót az elvégzett munkáról!

 

Mennyi 700-nak a 30%-a?

1% = 7

30% =7*30=210.


Mennyi 1200-nak a 15%-a?

1%= 12

15% = 12*15= 180.


3 feladat önállóan/ füzetbe dolgozz, és ne csak egy számot írj, hanem vezesd le!/:

Mennyi 1560-nak a 10%-a?

Mennyi 2300-nak a 39 %-a?

Mennyi 4500-nak a 75%-a?



Olvass tovább:

azonban van olyan eset, amikor nem ez a 2 adat van megadva... Nézzük, hogyan tudjuk kiszámolni a 100%-ot vagyis az alapot...

Megoldás következtetéssel, két lépésben:

Írjátok le a füzetbe:

Alap vagyis 100% kiszámolása:

Következtetés az 1%-ra: a százalékértéket elosztjuk a százaléklábbal.

Következtés a 100%-ra: az 1%-ra kapott értéket megszorozzuk 100-zal.


Mit is jelent ezt pontosan? Nézzétek át a mintapéldákat a könyvben:

Egy iskolában 84 diák tanul zenét. Ez az iskola tanulóinak 12%-a. Számítsuk ki, hogy hányan járnak ebbe az iskolába!

84 tanuló = 12%

az 1%-ot úgy kapjuk meg, hogy a 84-et elosztjuk 12-vel, ami 7

Ha az 1% = 7

akkor a 100% százszor annyi..vagyis 7*100=700.


Az iskola 6. osztályosainak 32%-a sportol rendszeresen; szám szerint 40 tanuló. Számítsuk ki a 6. évfolyam létszámát!

32% =40 tanuló

1% = 40:32=1,25

Ha az 1% =1,25 akkor a 100% százszor annyi vagyis 1,25*100= 125.



Egy autó árát megemelték 20%-kal, így most 3 360 000 Ft-ba kerül.

Mennyi volt az ára az áremelés előtt?

Ha valaminek az árát megemelték 20% kal az az jelenti, hogy 120 % 3 360 000FT

az 1%át úgy kapjuk meg, hogy a 3 360 000 elosztjuk 120-szal. = 3 360 000:120= 28 000Ft

Ha az 1% =28 000Ft  akkor a 100% százszor annyi vagyis 28 000*100= 2 800 000FT


Számítsd ki azt a számot, amelynek a 

2% 30.

5% 45.           1 % = ?

10% 120.      1 % = ?

50% 33.        1 % = ?

25% 98. /Mi is a 25%..valami negyede...ha valami negyede 98..akkor ahhoz hogy megkapjuk az egészet meg kell szorozni néggyel.




Az elsó levezetésében segítek a többi önálló munka lenne a füzetbe!

Ha a 2% 30 akkor az az jelenti, hogy az 1% annak a fele vagyis 15. Ha valami 1% 15, akkor a 100% 15*100=1500.



Tehát mégegyszer: a füzetbe a következő dolgok kerüljenek:


Cím: Gyakorlás


Mennyi 1560-nak a 10%-a?

Mennyi 2300-nak a 39 %-a?

Mennyi 4500-nak a 75%-a?


Alap vagyis 100% kiszámolása:

Következtetés az 1%-ra: a százalékértéket elosztjuk a százaléklábbal.

Következtés a 100%-ra: az 1%-ra kapott értéket megszorozzuk 100-zal.


Számítsd ki azt a számot, amelynek a 

2% 30.

5% 45.

10% 120.

50% 33.

25% 98.





a végére egy dooble párbaj

2021. március 28., vasárnap

Informatika 3. hét 03.29-03-31 és a szünet után

 A mai órára 2 már ismert feladatot hoztam.

 Az egyik a quickdraw: Tudod..Te rajzolsz, a gép találgat. Ha nem állítod át a nyelvet, akkor még nyelvleckének is jó :)

https://quickdraw.withgoogle.com

A másik pedig a jól ismert storyboard: alkothatsz tavaszi, húsvéti témában, vagy ha valami fontos mondanivalód lenne..

https://www.storyboardthat.com

 Mindkettőről, az elvégzett munkáról várom a képeket a poszt alá!

Jó munkát!

6.o matematika 03.29 Százalékszámítás

 A mai órán is a százalékszámítást gyakoroljuk. Ebben segítségetekre lesz az okostankönyv és szerdán meeten találkozunk. 

https://www.nkp.hu/tankonyv/matematika_6/lecke_03_006

Írjátok le a következő diákat a füzetbe! Az első 2 feladat megoldásást itt levezettem. Az is kerüljön be a füzetbe!!!

Az első feladat : 
Egy állatkertben zsiráffiú született. Megkérdezték az interneten az embereket, milyen nevet adjanak az újszülöttnek. A felhívásra 25 000 e-mail érkezett. A sok levél miatt csak a 2%-át dolgozták fel az üzeneteknek. Hány levelet olvastak el?

Emlékeztek?
A szöveges feladatból kell az adatokat kiemelni. 25 000 2%-át kell kiszámolni.
A 25 000-et elosztjuk százzal megkapjuk az 1%-át, ami 250. Ha az 1% 250 akkor a 2% 500. 
Tehát 500 levelet olvastak el.


De másként is ki lehet számolni. Erre példa a következő 2 dia. Ami szintén szerepeljen a füzetben!
 Eddig úgy számoltuk ki 1500 nak a 60%-át, hogy az 1500-at elosztottuk százzal. Így megkaptuk az 1%-át ami 15. Ha az 1% 15 akkor a 60% 60*15, ami 900.



Mit vettél észre? Melyik módszerrel könnyebb kiszámolni?


Házi feladat a 103. oldal 1. és 2. feladat




2021. március 26., péntek

5.o matemaika 03. 29 Koordináta rendszer

 Kedves ötödikesek!

Még az iskolában egy gyorstalpalón beszéltünk a koordináta rendszerről 

https://www.nkp.hu/tankonyv/matematika_5_nat2020/lecke_05_003 a tankönyvet interaktív formában itt találod! Ezeket nézzétek át kérlek!

https://www.nkp.hu/tankonyv/matematika_5_nat2020/lecke_05_004 

https://www.geogebra.org/m/xTQUQWzm

Füzetbe a következő pár sor illetve a lapon található rész kerüljön!

Cím: Koordináta rendszer


Ahhoz hogy a síkban egy pont helyét megtudjuk határozni, derékszögű koordináta rendszerre van szükségünk. Ebben minden pont helyét egy rendezett számpárral tudjuk leírni. Az első szám azt mutatja meg hogy a vízszintes tengelyen a pozitív vagy  a negatív számok irányába megyünk esetleg maradunk a 0 nál,ekkor az origóból indulunk ki. Ezt a füzetkép is segít! Tanulmányozd át! és írd le te is a füzetbe:



Kérek mindenkint becsületesen írja le a füzetbe és nézzétek át az interaktív anyagot is/ nkp../ szerdán átnézzük együtt a meeten!




Ha tetszik ez a feladat és szeretnél gyakorolni, esetleg a nyomtatás is megoldott, itt készíthetsz magadnak hasonló feladatokat!

Az oldal anolul van, de személetes képeken mutatja, hogy melyik opcióval mit érhetünk el., illetve 










Koordináta rendszer játékos tanulás:

https://wordwall.net/hu-hu/community/5osztály-koordináta-rendszer

https://wordwall.net/hu/resource/3242599/matek/koordináta-rendszer

https://wordwall.net/hu/resource/1671994/matek/koordináta-rendszer

http://tanulos.jatekok.sk/koordinata-rendszer-tanulos-jatek/

https://www.geogebra.org/m/M9RNWYKZ

és ez mind mind játék és feladat..de nem kell végig az összeset..csak lehetőség..

https://www.mathsisfun.com/data/click-coordinate.html

https://mathsframe.co.uk/en/resources/resource/469/Coordinates-Alien-Attack

https://www.mathnook.com/math/skill/coordinategridgames.php

http://www.shodor.org/interactivate/activities/SimpleCoordinates/

https://mrnussbaum.com/stock-the-shelves-online-game

https://www.education.com/game/treasure-map-graphing/

https://www.math10.com/en/math-games/games/geometry/games-cali-coordinate-system2.html

https://games.legendsoflearning.com/game/boatopia/2608?partner=legends-public&media=game

Pont koordinátáinak leolvasása:    http://www.ntk.hu/segedletek/matek5/mat16.htm


Koordináták alapján pont berajzolása: Hová ültessük a káposztát ? http://www.umapalata.com/design_en/games/UPgameMUC.asp?file=UPgameMUC.swf

Kincskereső : Pontok érintésével juttasd el a hajót a kincses szigetre   http://www.umapalata.com/design_en/games/AZartISO.asp?file=AZartISO.swf

Koordináta-rendszer http://altsuli.hu/matf/keretkoord2.html  animáció is 

Koordinátákkal megadott pon keresése http://altsuli.hu/matf/00peldak/koordr/koordfilm/keretkoordfilm.html

Pontokról a koordináták leolvasása http://mathsfirst.massey.ac.nz/Algebra/CoordSystems/Coordinates2D.htm

Hajó pontjainak koordinátái leolvasás http://www.ntk.hu/segedletek/matek5/mat38.swf 

Koordináták alapján pont keresése http://www.primaryresources.co.uk/online/coordinates.swf

Ház koordinátáinak leolvasása http://www.shodor.org/interactivate/activities/GeneralCoordinates/

Hajó helyénak  beazonosítása http://www.geogebratube.org/student/m21940 

http://www.shodor.org/interactivate/activities/SimpleCoordinates/

http://exchange.smarttech.com/search.html?q=coordinate&tab=resources


3. hét technika 03.29-03-31

Sziasztok!


Ez a videó mindenkinek szól: a Húsvét hátterét, történelmét foglalja össze: 

 és itt próbára is tehetitek , hogy mit tudtok:




A poszt további része azoknal szól, akik a feladatokat nem küldték még vissza... Vagy kedvet éreznek elkészíteni plussz jegyért az alábbi munkadarabok valamelyikét.

Több munkadarabból lehet választani, aki még a múlt héten nem tette ezt meg! 

Ha elkészült a kiválasztott húsvéti munkadarab privát üzenetben vagy e-mailben várom szeretettel legkésőbb április 2/péntekig/! Előre is köszönöm szépen! Ha volna elmaradásod, kérlek pótold!


egy kis rajz..akár képeslapra:







itt magyarázattal is segítenek!












2021. március 22., hétfő

5.o matematika Helymeghatározás játékok 03.25

 

Tk 196-197.o

Kérlek nézzétek meg és olvassátok el a tankönyvből az ide vonatkozó részt. ha elolvastad játékos feladatokat hoztam!

Torpedó:

http://hu.battleship-game.org

Amőba:

https://0v.hu/jatekok/amoba

https://www.nkp.hu/tankonyv/matematika_5_nat2020/lecke_05_002

Ezek a játékok a térbeli tájékozódást fejlesztik és a koordináta rendszert alapozzák meg! Kérlek az nkp oldalán ezt a két térképes és az amőba, torpedó játékot is próbáljátok ki! Kellemes játszva tanulást!






2021. március 21., vasárnap

5.o játékos matematika 100. óra helyett


Jó lett volna egy 100. óra együtt élőben, helyette most küldök én pár játékos feladatot. A poszt alá lehet küldeni a végeredményről készült képeket!


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfQfwtqyW0v2XzKaMKvi_I2stDmDiuHSIbPN8Wz19jk_Nz7Ww/viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0&gxids=7628

 ha sikerült végigmenni az akadályon..kérem privát messenger üzenetben a fényképes bizonyítékot!  Amennyit /TE/ tudsz, annyiról..! Ezt a feladatsort én készítettem, elvileg látom a válaszaid is :)

és egy kicsit könnyedebb ráadás:


Ismeritek a dooble játékot? Minden kártyán van egy olyan alakzat, ami a hívókártyán is..erre az alakzatra kattints! És kapod a következő feladványt!

Vízi állatok:https://view.genial.ly/605530e85d00340dad3ecedc?fbclid=IwAR3zAcdyp0W8PtOtOgRKNC6cbL_MaGRmo5eZekui36wBpUHSCdvPNKg6qTc

 Állatok és növények..ugyanaz a feladat: dooble

https://view.genial.ly/60548ebda144de0d7e10bd80/interactive-content-dobble-automatizado?fbclid=IwAR2MO9yc-Od8lQivXd8o-JuVH6dPGkrAjHRFl8Eboq0Kx73tn7ANB_LxOJM

https://view.genial.ly/60573bef9690670d430fb909/interactive-content-dobble-szinek-formak-szamok?fbclid=IwAR3F17DfA5rVkjea8Y-yKlrHI4iiVKrUnnjRrI0v0WE-IdXaxBm6perYWT8

Figyelemfejlesztés:

https://view.genial.ly/5ec7ef5f9330ad0d7cd6c49c/game-megfigyeles?fbclid=IwAR15UN1FegyeCyGdLhajKebra2CVAmS9lkEaNY-QLR9h0l_lqyn5yo5bNdE

https://view.genial.ly/5ec65c5ff14dd60d90736aef/game-memoria?fbclid=IwAR3OUqiErFqcAKI6axdvwlsOPsIpj8BOq1VpgDqzKuuzgrWY-V0tKIAlkGQ


A merészebbeknek törtes szabaduló:


https://view.genial.ly/5fbbe9e4a4b20562cda5bb31/game-breakout-szabaduloszoba-tortek?fbclid=IwAR1dJJiSwQJbdMBhnGgzpMHwiBK-4rNtu5k9ZB4e79mAA48KvWY5lDRJmR0

2021. március 20., szombat

6.o matematika 03.22 Százalékszámítás

 Sziasztok! 

A mai órán kérlek írjátok le az elméletet! Holnap 9 órától lenne egy meetes óra, ahol átbeszéljük az itt leírtakat!

Az első 3 képet csak olvassátok el! Tk 100.o

Hol találkozunk a százalékokkal? Leértékelésnél...egy termék ismertetőjén, a szervezetünk valahány százaléks is víz...




Írd fel kérlek a füzetbe:
Százalékszámítás                 03.22













itt csak a feladatot írjátok le és hagyjatok ki helyet, ahova holnap tudtok írni ..olyan 2-3 sort egy mondat után.


Az elsőt levezettem Nektek..holnap a többit együtt csináljuk meg!